Twój koszyk jest pusty
Wyrejestrowanie pojazdu jest bardzo ważną kwestią, którą musimy należycie dopilnować. W przypadku niewyrejestrowania go musimy liczyć się z koniecznością zapłaty kary. Wyrejestrowanie oznacza usunięcie pojazdu z bazy rejestru pojazdu. Dzięki temu nie musimy też już dłużej opłacać składek OC oraz wykonywać przeglądów rejestracyjnych.
W rzeczywistości istnieją też inne sytuacje w przypadku, których trzeba wyrejestrować pojazd. Zatem poniżej przestawiamy zdarzenia w przypadku, których pojazd także musi zostać wyrejestrowany.
w przypadku sprzedaży za granicą lub w celu wywiezienia go do rejestracji w innym kraju
- w przypadku kradzieży
- w przypadku oddania go do stacji demontażu pojazdów lub punktu zbierania odpadów
- w przypadku trwałej utraty bez zmiany prawa własności (wyrejestrowanie bez oddania na złom)
- w przypadku wycofania samochodu z możliwości ruchu ( np. naprawa)
- w przypadku kasacji (zniszczenia) za granicą
Jeżeli pojazd został sprzedany poza granicą kraju to występuje konieczność wyrejestrowania go. Jeśli zakup został dokonany w naszym kraju to wystarczy poinformować ubezpieczyciela oraz odpowiedni wydział komunikacji o zmianie właściciela. Czynność powinniśmy wykonać w ciągu 30 dni od momentu podpisania umowy kupna-sprzedaży.
Jeśli spóźnimy się z wyrejestrowaniem pojazdu to musimy się liczyć z koniecznością zapłacenia kary. Przepisy jasno mówią, że pojazd koniecznie musi być zarejestrowany w ciągu 30 dni od momentu spisania umowy. Za opóźnienie w wyrejestrowaniu lub za niewyrejestrowanie będziemy musieli zakpacić między 200zł a 1000zł.
Aby wyresejtrować pojazd potrzebne jest kilka dokumentów. Lista niezbędnych dokumentów jest zależna od przyczyny wyrejestrowania pojazdu. Jednak możemy wyróżnć listę dokumentów, które sa niezbędne bez względu na przyczynę. Możemy do nich zaliczyć np:
Wniosek o wyrejestrowanie auta. Dokument możemy wypełnić w domu (jest możliwość pobrania go z internetu) lub na miejscu, w urzędzie.
- Dokument tożsamości
- Dowód wpłaty za wyrejestrowanie auta. Opłata ta wynosi 10zł. W przypadku wykonania przelewu niezbędne jest wydrukowanie potwierdzenia wykonania wpłaty.
- Jeśli współwłaściciele istnieją to musimy też posiadać ich pełnomocnictwo.
- Przydatne też będą dokumenty związane z powodem wyrejestrowania pojazdu.
W przypadku kradzieży trzeba posiadać:
- Samodzielnie napisane oświadczenie o kradzieży, w którym wskazana zostanie świadomość odpowiedzialności karnej za skłądanie fałszywych zeznań.
- Dowód rejestracyjny pojazdu
W przypadku wywiezenia lub sprzedaży za granicą:
- Dokument, który potwierdza zbycie pojazdu lub sprzedaż poza granicą naszego kraju
- Kopia dokumentu, który potwierdza rejestrację za granicą
W przypadku kasacji za granicą:
- Dokument potwierdzający kasację za granicą
- Tablice rejestracyjne
- Dowód rejestracyjny
W przypadku trwałej utraty:
- Dokument, który potwierdza trwałą utratę
- Dowód rejestracyjnych-tablice rejestracyjne
- Dowód wpłaty na rzecz gminy
W przypadku przekazania samochodu do stacji demontażu lub punktu zbierania odpadów:
- zaświadczenie o demontażu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu
- dowód rejestracyjny
- tablice rejestracyjne
W przypadku wycofania samochodu z obiegu:
- dokument, który potwierdza wycofanie z obiegu
- dokument potwierdzający odkupienie pojazdu przez firmę, która wprowadziła do go użytku
- kopia decyzji o wycofianiu auta z obiegu
Wyrejestrowanie pojazdu jest czynnością konieczną. Dzięki temu zachowamy czystość w dokumentach, unikniemy kary oraz nie będziemy musieli już dłużej opłacać ubezpieczenia czy wykonywać przeglądu. Na wyrejestrowanie jest przeznaczony dość krótki okres więc lepiej jest nie zwlekać, udać się do odpowiedniej placówki i mieć to z głowy.